Translate

Klidná píseň pro zesnulou kočičku, Robiho

Včera nám umřela kočička, Robi.

Pár hodin před jeho zesnutím jsem intutivně začal nahrávat skladbu, kterou jsem chtěl nahrát už delší dobu. Najednou prišla ta fáze. Ujel mi autobus. Měl jsem čas. Začal jsem nahrávat. A když jsem uslyšel zvenku ptačí zpěv, položil jsem mikrofon na parapet domu. Za půl minuty, přesně v té době, přišel veterinář. Nahrál jsem tak jeho tiché a vážné "Dobrý den". Tvoření jsem přerušil, abych mohl být v přítomnosti kočičky. Robíček už byl Hrobíček. Za poslední měsíce zhubnul a poslední dny se mu stav rapidně zhoršil. Hýbal se jako dřevěná loutka bez síly, přestávaly mu fungovat ledviny. Byla neděle a lysický veterinář přišel až za námi domů. Píchl kočičce dvě injekce, první pro uspání a druhou až po delší chvíli... Jsem vděčný, že jsem mohl být v ten moment s Robim, doma. Jsem rád, že mi ten autobus ujel.
Se slzami v očích se mi nechtělo spěchat na další autobus, a tak jsem si nechal ujet i ten. Díky tomu jsem pak mohl dokončit tuto skladbu.

Šíleně odvážná cesta: 7h napříč republikou, koncert pro 200 lidí, Maok na benzínce a pivo Bernard přímo z Bernadovy garáže


Dny kolem nového roku? Indové v turbanu, Cesta bez peněz napříč republikou, hostina pro 200 lidí, samota a vztek smíchaná štěstí ze splněných přání. 

Občasná dobrodružnost je mi vlastní. Poslední den v roce jsem se vydal na quijotsky odvážnou cestu na Oslavu Života. Napříč republikou, bez peněz a jistoty, že budu mít na cestu zpátky. S plně naloženým vozíčkem, batohem a dvěmi velkými didgeridoo. Dvakrát auto, čtyřikrát vlak.  Za sedm hodin cesty jsem byl v zapadlé vesnici kus za Prahou.


Většinu silvestrovského dne jsem zažil ve stresu ze samoty v obrovském davu lidí, které jsem neznal. Přijel jsem na největší seberozvojovou akci, jakou jsem kdy zažil, abych tam zahrál, a bylo mi řečeno, že z organizačních důvodů hrát nemůžu...




 Zbylo mi si jen to přát. Nesnesl jsem ten pocit, že by mi nedovolili vystoupit. Rozhodl jsem se ignorovat mé myšlenky o "pokorném přijmutí verdiktu". Silvestrovská hostina pomalu končila, sál byl plný lidí, kteří směřovali své pozornost na pódium s "talent show", kde vystoupovali různí lidé. Naléhal jsem a nenechal se odbýt. Prosadil jsem se. Náhle jsem však měl jen deset minut. Jak fretka jsem musel sprintovat hned dvakrát na pokoj (který nebyl zrovna blízko), poprvé pro perkusi k didgeridoo a podruhé pro aparaturu. Zvukař měl nekvalitní mikrofony a ještě dobře, že jsem se ho zeptal. Za několik minut čekání jsem byl nařadě. Zvuk didgeridoo se v sále rozléhal, až uši zaléhaly. Zahrál jsem tomu živě oslavujícímu davu a sklidil ten nejjásavější aplaus - co jsem živ. Program akce však nasměroval všechny lidí po mém vystoupení pryč a během 10 minut byl ten obrovský sál prázdný. Tu náhlou intenzivní změnu jsem nezvládl. Nenastalo žádné přirozené vydechnutí. Opustil jsem velký areál hotelu a hodinu jsem se procházel v opuštěné dědině Nesuchyně, kde nebyla ani noha. Společnost mi dělal jen sníh, ledový vzduch a kouř z čerstvě páleného dřeva...To mi pomohlo se zpamatovat.

Pak se mi rozjela vlna manifestace. Přál jsem si strávit Silvestra v klidu s blízkou osobou, a to se za pár hodin splnilo. Stačilo mi pouze následovat mou intuici, můj řídící mentální jazyk. Táhlo mě to za osůbkou, kterou jsem znal jen několik hodin. Během večera jsem s překvapením zjistil, že ona byla zrovna ta blízká osoba. Některé setkání prostě nepochopíte, protože jsou osudové... Samotný silvestr v době nejbujarejších oslav a ohňostrojů jsme strávili klidným povídáním u fenyklového čaje.

Další den, 1.1. , se koncertní drama opakovalo. Dopoledne bylo plné změn z kterých vzniklo rozhodnutí, že můj koncert bude v době nejzajímavějšího workshopu celého festivalu Oslavy života. Každý kdo mě potkával, mi třásl rukou za úžasný výkon, který jsem předvedl předchozí večer a ptal se, zda budu mít večer koncert s tím, že jdou na odpolední workshop. Zvedla se ve mě taková vlna vzteku a nespravedlnosti, kterou jsem následoval. Lidé mi připomněli můj záměr... s cílem prosadit svůj koncert navečer tak, aby mohl být pro všechny. Dvě hodiny jsem lítal po obřím hotelovém areálu plný vzteku a nemohl jsem najít nikoho z organizace. A pak se jak mávnutím kouzelným proutkem, to když už jsem začínal být klidný, vše vyřešilo. V jídelně jsem našel organizační tým, který mě pozval, ať přisednu.


Večerní koncert náhle nebyl problém, společně jsme našli nejlepší řešení a obavy organizátorů se náhle rozpustili. Odpoledne jsem zaplnil mým nápadem - workshopem dechu, hlasu a alikvótního zpěvu, a díra v programu tak byla zaplněna, aby uvolnila prostor pro večerní akční vystoupení.

Naráz vše dávalo smysl a já byl vděčný, když na workshop přišlo přes třicet lidí. Silná stránka festivalu byla ta lidská. Měl jsem pocit, že prostředí a nálada Oslavy života byla velmi podporující. Automaticky zajišťovala skvělý výkon. Dokonce natolik, že jsem překvapil sám sebe. Workshop byl snad nejlepší, co jsem zažil - pestrý, vtipný a poutavý. I mě samotného to zaskočilo...

Odbila osmá večerní a já se chystal na můj "řádně prosazený" koncert. Koncert, kvůli kterému jsem oželil možnost strávit nový rok s přáteli. Hrál jsem opět v tom obřím sále. Akustika tam byla nepříjemná a já se obával, že z mé hudby vznikne jen nesourodý ozvěnovitý šum. Jediným plusem bylo skvělé a silné ozvučení. Valil jsem do didgeridoo a chytal jsem "rázy" ozvěny tak, abych je pokryl jednoduchým rytmem. Dařilo se to. Postupně a improvizovaně jsem své skladby gradoval. Potěšilo mě, že můj intuitivně skládaný looping lidi dostal už první smyčkou, když se bedny rozdunily mým beatboxem. Před poslední skladbou, jsem se lidem upřímně otevřel. "Málem jsem tady nepřijel, skoro jsem neměl na cestu. Nevěděl jsem ani, jestli se tady najde prostor pro můj koncert." Připadalo mi to tak skvěle absurdní, říkat to v honosném sále čtyřhvězdičkového hotelu. Já sám jsem poslední groš před cestou utratil, abych podomácku připravil své CD a měl vůbec co nabídnout. Diváci mi dali nádhernou odezvu. Jásali, že jsem přijel a že jsem jim hrál. Poslední skladba byla dlouhá, taneční DJ "party", v které jsem do tanečních rytmů valil o 106 na didgeridoo a zpíval vymyšlené "gibberish" texty. Po skončení mi ti úžasné lidé přispěli do krabičky, jako na ulici. Plus asi devět lidí si koupilo CD. Vydělal jsem si akorát na své náklady - na cestu a pobyt v tom čupr hotelu.
Asi je vám jasné, že mě to potešilo a uklidnilo zároveň. Konečně to byla ta pravá Oslava Života :-D




A díky tomu večernímu koncertu jsem si zajistil i odvoz domů. Oslovila mě jedna sympatická slečna Dana s tím, že jedou do Brna a vezmou mě. Celá ta spodní vlna stresu a těch nastrádaných emocí se náhle vyhoupla nahoru do největší vděčnosti. Po obědě následujícího dne jsme se vydali na cestu. Vzali jsme to přes Humpolec, abychom vysadili Hanku, příjmením Bernardová. Bylo mi to mírně podezřelé, říkal jsem si, hmm... Bernard a humpolec... A vskutku, s panem Bernardem to souviselo! Hanka nás obdarovala čerstvým pivečkem z rodinného sklepa samotného Berdarda a jeli jsme vesele dál. Řidič Robert si chtěl dát na benzínce horkou čokoládu. Několik jsme jich však minuli s tím, že tam horká čokoláda dobrá není. Zastavili jsme pak na téhle benzínce:


Rozesmálo mě, že ta benzínka byla zároveň Billou...


A sotva jsme vstoupili, začli jsme se smát. Na benzínce mezi Prahou a Brnem jsme potkali jak Maoka s Eniesou, tak další pár účastníku festivalu. Prohodili jsme pár slov a Maok říkal, že mu auto zcela nesmyslně zpomalilo na několik dlouhých kilometrů. Smáli jsme se, že se vše zařídilo tak, abychom se mohli potkat na benzínce vzdálené 200 km od místa konání festivalu.


A pak už jsem jel dojel do Brna nabitý tím vesmírným "flow" a plný minipříběhů a historek, jež může vymyslet jen život sám.

Dalibor o své nové hudbě, o drzém sebevědomí a vědomém tvoření reality


Verča Biskupová (VB)Znám se s Tebou chvíli, ale zjistila jsem, že úplně moc o Tobě  nevím, tak nechám na Tobě co bys mi chtěl o sobě prozradit jako první...
Dalibor Neuwirt (DN): (krčí rameny) nevím...

VB:  Třeba lidem, co se zajímají o Tvoji hudbu o Tvoje umění.
DN: Tak z hudebního hlediska to mám tak, že hudba je pro mě v životě to úplně nejvíc. Jde o to, že hudba mě ze všech činností, co znám a dělám, nejvíce naplňuje a vnímám, že díky tomu nejvíce dává druhým. Jsem v ní položený přirozeně, a proto to nese přirozeně i výsledky. Nesnažím se dělat věci složitě, razím jednoduchou a prostou cestu a překvapuje mě, jak na to lidi reagují pozitivně. Někdy narážím na to, že za sebou nemám hudební školy. Tím myslím diplom z absolvování konzervatoře. Docela totiž souzním s parodií z představení Čtyři Dohody na téma "papír". Ale hudbě a teorii se věnuju sám, a už mám za sebou léta studia klasické kytary, a také pár předmětů z Hudební vědy.

VB: Hudbu máš spojenou hlavně s didgeridoo (?)

DN: Právě že ne (úsměv). Hudbu vnímám jako všechno. Protože já jsem spíš takový všeuměl, kuchař… Onehdy jsem si říkal, že se mi líbí být označován za multiinstrumentalistu, protože hraji na více nástrojů. A v poslední době jsem měl každé vystoupení jiné. Hrál jsem Aničce na dvou vernisážích ve své čistě meditativní poloze - jen jsem zpíval, hrál na indiánskou flétnu a přeladěnou kytaru. Do toho jsem měl koncerty, kterým vévodilo didgeridoo. A v naší skupině Vlčí Mág krom didgeridoo také zpívám. A posledně jsem zas hrál ve stylu písně, kytara, zpěv. Zase úplně jiná rovina. Svých rovin mám hodně. Moje hudba nese symboly všech těchto mých rovin. Většinou se potýkám s tím, že je těch rovin až moc. Takže se je snažím nějak strukturovat… krystalizovat a šlechtit. A teď cítím, že jsem konečně ve fázi, kdy dokážu svoje jednotlivé roviny rozčlenit . Vlastně jsem to udělal na celém webu. Řekl jsem si: to je didgeridoo, tamhle smyčkuju, hraju si a dělám loopy, potom mám taneční hudbu a meditativní hudbu a to jsou moje hlavní čtyři roviny. A teď jsem zase nachytal sám sebe, když jsem projevil další rovinu a v inspiraci z lásky jsem začal skládat písně - dalo by se říci lovesongy.

VB: Tenhle rozměr jsem nepostřehla, ale teď když mluvíš, tak Ti nádherně sedí.

DN: Většina lidí si mě pamatuje s didgeridoo, protože má největší sílu. Je to neotřelý symbol a má největší jedinečnost. Málokdo z lidí u nás v republice se didgeridoo věnuje pořádně. A nedávno jsem si vlastně uvědomil, že v Brně se mu pořádně věnuju jenom já. Bohužel, nikdo jiný tady nedělá pravidelně srazy, nikdo tady nedělá pravidelně koncerty nebo meditace. Byli tady sice sem tam nějací hráči, i kamarádi, kteří pravidelně dělali různé akce, ale aktuálně tady už není snad žádný. A jestli je, tak fandím, ať se ukáže.

VB: Který z těch projektů si nejvíc užíváš právě teď?

DN: Hm. Nevím jestli projektů, ale připadá  mi, že si teď  nejvíc užívám domácí skládání. Protože prožívám úžasnou a krásnou inspiraci v mém novém vztahu a říkám si, jaký to humor, protože to je můj úplně první vztah, v kterém nacházím inspiraci už teď, během vztahu, a ne až v té zničující melancholické deziluzi po konci vztahu. To bylo vždy před tím. Teď je to naopak. Teď mě má An ohromě inspiruje. V našem vztahu je něco ohromně nádherného a já z něj teď čerpám tolik inspirace, co snad nikdy. Skládám jak na běžícím páse. A to mě baví úplně nejvíce, pozorovat se přitom. Pozorovat, jak jsem natolik inspirovaný, že jsem produktivní, tvořím, nahrávám. Někdy to rovnou postuju na facebook a nestačím zírat, jak na to lidi reagují.

VB: Teď jsem to chtěla říct, že i já to vnímám, jak skládáš novou muziku. Nevěděla jsem o tom, že skládáš takové věci a teď to vidím, poslouchám to.

DN: Jeden den jsem obdržel mailem od mé milé odkaz na jednu z jejích oblíbených písní. Že si ji mám poslechnout. Co se týká kytary, které jsem se věnoval aktivně přes 5 let, jsem docela náročný. A v té písni byla jen holčina, co hrála jednoduché akordy a zpívala. Neviděl jsem v tom nic extra. Řekl jsem si, vždyť to je úplně obyčejné. Takovou věc nahraju taky hned. To mám za pár minut. Tak jsem vzal kytaru a nahrál jsem to. Po svojem. A ještě v době, kdy jsem zrovna cestoval, byl jsem u taťky na chatě a měl jsem s sebou jen iPad, ani mikrofon ne. Tak jsem si půjčil rozlazenou kytaru od tatínka, naladil jsem ji, a o půl jedné ráno jsem nahrál kytarovou stopu, tu jsem naloopoval, dal jsem tam ozvěnu. Dozpíval jsem zpěv, zlehka ledabyle z textu jedné básnické, láskyplné smsky, co jsem An poslal. Měl jsem to celé asi za hodinu. Od půl jedné do půl druhé v noci jsem to nahrál. A ta skladba pak znamenala ohromně moc. A první reakce byla od kamarádky. Ptal jsem se jí jestli skladbu slyšela: “ Poslouchalas to a líbí se ti to?“ a ona, že jo, že je to super a že ten hlas v té skladbě ji něco připomíná, a kdo že to zpívá. A já ji říkám, že jsem to zpíval já. A ona nevěřila: „ To jsi zpíval ty? Tomu nevěřím. Ty máš tak hluboký hlas?“  (smích) . Asi po dvou nebo třech měsících, kdy jsem delší dobu skladbu nosil jen v iPadu, jsem ji zveřejnil a postnul na facebook a zničehonic se tam objevila dlouhá řada samých pozitivních komentářů a já jsem se ptal sám sebe: „Co se stalo jako? Co se děje?“ Sladkou tečkou byla včerejší smska, jen tak mimoděk mi napsala má známá Hanka z Prahy: „Jo a super lovesong!“

VB: Možná, že lidi si tuhle tvorbu s tebou nespojují . A tak z toho byli překvapení.

DN: Měl jsem dokonce pocit, že byli úplně v šoku. On dělá něco takového? (chvíli přemýšlí) Nejvtipnější reakce co jsem dostal, byl Martin: „Je to dobré, je to dobré. A kdo to zpívá?“ (smích).

VB: Ale já jsem měla úplně podobnou reakci, když jsem si to pustila: Ty jo, kdo to zpívá? Než mi došlo, že je to tvůj hlas. Skutečně.

DN: Je to sranda. ☺

VB: Mě by úplně zajímalo jestli se v tvém životě stalo něco významného, co tvou kariéru hudebníka odstartovalo. Byla hudba vždy tvou součástí?

DN: Nebyla, vůbec. Já jsem začal hudbě věnovat až v patnácti, naštěstí velmi aktivně. I tak to je ale na svět profesionální hudby ukrutně pozdě. Taťka mi dal k vánocům kytaru, já jsem na ni tak brnkal půl roku až jsem si řekl dost!, udělám to pořádně. Tak jsem začal hrát každý den, alespoň hodinu. Jednou jsem si udělal osobní rekord - 12 hodin 40 minut hry na kytaru v jednom dni. Po roce jsem začal chodit na kytaru na ZUŠ a tam jsem chodil s přestávkami asi další čtyři roky. Měl jsem i tu výhodu, že od začátku mé hry na kytaru mě učil můj švagr, který je opravdu skvělý kytarista. A ještě z Brna jsem jezdil co 14 dní do Ostravy za svým učitelem, vynikajícím Vladislavem Petráškem. A až v osmnácti jsem začal hrát na didgeridoo a to mě chytlo ze všeho nejvíc. Vždy jsem zbožnoval bicí, ale didge mě dostalo totálně. Úplně mě pohltilo. 

VB: To se moc často nepotkává, že potkáš didgeridoo a začneš hrát na didgeridoo. To bude určitě nějaká zajímavá historka. Ne?

DN: No já jsem didgeridoo objevil u švagra. Tak jsem si od něj didgeridoo půjčil a potom jsem mu ho dva roky nevrátil. Pak jsem na to hrál asi hodinu denně. Možná né hrál, ale ujížděl. Hrál jsem hodinu v kuse a úplně na sebe zapomněl, až jsem se dostal do jiného stavu vědomí. Do hluboké hladiny alfa. Potom jsem otevřel oči a říkal si, cože? Realita tady kolem mě? Co to má znamenat? Takže tohle tranzovní hraní mě bavilo. Vyžíval jsem se v tom jednom jediném bohatém tónu. A že to švagrovo didgeridoo mělo zajímavý, takový plný tón! Bavilo mě ho jenom poslouchat a hrát, hrát, hrát.
Potom jsem se dostal do hudebno-čajových kruhů v Ostravě. Což je jedna z nejcennější věcí co se mi na Ostravě líbí. Ohromně skvělá komunita lidí, kteří dělají pravidelné hudební jamy v čajovnách. Navštěvuje je i řada skvělých profesionálních hudebníků. Díky tomuto podhoubí, které rostlo na čajových lístcích, jsem se přirozeně naučil vše, co se týká hudební improvizace. Čajové jamy mi otevřely obrovské obzory. A to se týká nástrojů, lidí, kontaktů a inspirace. Později jsem začal chodit na alikvotní zpěv ke kamarádovi jménem Dan Plecháček, který má muzikoterapeutické sdružení Muzikohraní v Ostravě. Danovi se to jeden rok podařilo dostat na ZUŠku a já tak chodil na ZUŠku na alikvótní zpěv. Tam jsem se naučil zpívat alikvóty a pracovat s dechem a bránicí.
Ke všemu tomu jsem se dostal jako samouk. Lidi se mě vždycky ptají:, vy jste jel do Austrálie, vy jste vystudoval konzervatoř, nebo co jste vystudoval? A já: Nic. Jsem jenom hrál. Doma.

VB: V hudbě se tedy krásně realizuje tvoje osobnost, tvoje silné věci, které v sobě máš. Bylo i něco před tím patnáctým rokem?

NB: Jo. To bylo žonglování. Začal jsem v desíti nebo jedenácti u přítele od sestry. Měl flowerstiky, takové tyčky co se s nima točí a háže. A já jsem si je oblíbil a taky jsem si je pořídil. Nechápu kde jsem na to vzal sílu, ale byl jsem schopný v začátcích, cvičit několik hodin denně. Když člověk s něčím začíná, tak je to velká dřina překonat tu první hranici. Ze začátku člověk pořád dře, opakuje to samé, a nic se neděje. Až později to přináší výsledky, lehkost a hru. Já jsem se do sticků úplně zažral a během několika let jsem se dostal na hodně vysokou úroveň, ale nebyl jsem si toho vůbec vědom, protože to nikdo kolem mě nedělal. A v České republice, točí kvalitně se stickem jen pár lidí. Co šli vidět na internetu, tak dva, tři max. V třinácti jsem začal dělat své první videa. Natáčel jsem se a dával to na youtube a pamatuju se, že mi tam jednoho dne přistál komentážř. Prý jestli budu vystupovat na světové přehlídce žongléru někde v New Yorku. Rodina na tom byla v té době na tom finančně špatně, a tak jsem si neuměl představit, že bych jel do Ameriky. Ale potěšilo to, rozhodně. Začal jsem skrž další videa virtuálně komunikovat s stick žongléři z celého světa. Doteď si pamatuji jeden nádherný komentář žongléře, který psal, že žongluje celý život, přes patnáct let aktivního tréningu, zkoušel úplně všechno známé. Napsal mi, že, to co jsem tam vymyslel já, je pro něj nové, že se to musí naučit, vrátit se a oprášit své žongl klaciky. A to bylo někdy na konci čtrnácti, patnácti let. To jsem byl hodně zase v tomhle světě, který jsem si sám vytvořil.

VB: A kde teď cítíš, to žonglování?

DN: Teď je to tak zvláštně schované, protože v tom aktuálně necítím smysl a potenciál to dělat. Nevidím ani cesty, jak bych se tím mohl živit nebo to pořádně ukazovat lidem. Brzy však začnu točit s ohněm. Jinak je můj talent v rámci žonglování neuplatněný. Když jsem chodil na Masarykovu univerzitu, navštěvoval jsem předmět žonglování a tam jsem jej využil plně. Skončilo to galavečerem MU, velkým žongléřským vystoupením. Je i na youtube když tak se koukněte. Bylo to nádherné. Dvacet žongléřů se společným velkým pětiminutovým vystoupením... a tam jsem to všechno využil. Jinak nevím… aktuálně nejsem v žádném moderním cirkusu a mám pocit, že těchto věcí je u nás ještě málo. Tak ani nevím, jak bych mohl svůj um se sticky projevit a realizovat. Myslím, že jen se stickama by se podnikalo špatně. Co znám profesionální žongléry, tak dělají úplně všechno. Nejsou specializovaní na jednu věc. Takže sticky mi leží schované a někdy úplně zapomenu na to, jak moc je ovládám.

VB: Mě by hodně zajímal tvůj názor na definici umělce jako takového, Protože někdo má ten názor, že to musí být vystudovaný člověk z hlediska umění. Někdo má to chápání, že je to umělec v tom profesionálním hledisku, že za to bere peníze. Jaký ty máš názor?

DN: Já si myslím, že umělec by měl být člověk, co hlavně dává něco z hloubi sebe. A apriori ani ne tak druhým, protože to už je krok, který přichází přirozeně, když umělec tvoří. Spíš bych se vymanil ze škatulky, že umělec musí být hudebník, malíř. Myslím si, že člověk může být umělcem v jakékoliv profesi. Je to o přesném a bytostném vyjádření sebe.

VB: To ale klade velké nároky na to, aby člověk byl v kontaktu sám se sebou.  Pak může něco vzniknout. Co je pro umělce důležité?

DN: Aby byl uvolněný a měl i sobě uvolněné energii tvořivosti a kreativity. Nedokážu si představit umělce, který není kreativní. To se navzájem vylučuje. Umělec je člověk, který má napojení na vyšší sféry. Že se dokáže dostat do nějaké činnosti, proudu, který ho pohltí a umělec se stane meditací. Meditací takovou, že sám na sebe zapomene... a během toho tvoří. To je taková hluboká část umělce.

VB: Společnost takové lidi, tak jak jsi je popsal, vnímá menšinově, dává jim různé nálepky, nebere je vážně atd. Jak vnímáš ty, postavení umělce tohoto typu , ve společnosti.

DN: Podle mě se na tuto otázku nedá odpovědět, protože nejde říct univerzálně, že je člověk umělec a dle toho se na něj společnost dívá. Myslím, že nezávisle na tom, jaký je člověk umělec, se na něj společnost dívá, spíš proto jaký je člověk. Takže si myslím, že to nezávisí na tom, jak se společnost obecně dívá na umělce. Ale že se společnost spíš dívá na charakter toho člověka samotného. Myslím si, že být umělcem je jenom součást člověka, nebo vlastnost nebo rovina. Ale dokážu si představit, že se společnost dívá na umělce i z povrchního obecného hlediska. Nebo pokud budu mluvit za hudebníky, určitým bohémským způsobem života. To je představa, kterou jsem nějakým způsobem u sebe nechápal. Až do té doby, než jsem porozuměl sám sobě. Než jsem se naučil různé mentální systémy, třeba mentální jazyky, tak jsem tomu nerozuměl. Osvětlím. Vždycky jsem byl technik, matematik... zároveň jsem však byl i absolutní umělec - žongléř, hudebník, kreslíř. Na střední jsem se věnoval hlavně informatice, programoval jsem, psal jsem web. Na maturitní projekt jsem programoval hru, kdy jste jako svižná babička měli projet Kauflandem, rychle posbírat nákup a vyhnout se přitom nebezpečným důchodcům. Jinak GAME OVER. Lidi mi vždycky říkali, to nechápu, když jsi umělec, tak bys měl být nějaký bohém, měl by sis užívat pozemské slasti... a ty přitom počítáš příklady a fičíš si v informatice. Jak je to možné? Pak jsem zjistil, že je to přirozená součást mě. Že mám dvě roviny. Kreativní i tu technickou. To mi prozradily Mentální jazyky.

VB: Vidíš.  Na základě toho, co jsi mi řekl, mi krásně došla jedna myšlenka. Že společnost závisí na tom, jak moc bude brát vážně toho umělce, jako osobu. Tím jak se konkrétní umělec prezentuje.

DN: Přesně. Vím že je úplná blbost, když ti někdo říká: “jsi umělec, ty se neuživíš. Hudebníci mají málo peněz.” To jsou jenom totálně hloupé vzorce lidí, kteří jsou většinoví, tj. průměrní. To znamená, že jsou neúspěšní. Ale jakmile se naučíš vidět lidi, kteří se uměním živí a mají se dobře, tak se Ti změní tvá perspektiva na svět a pochopíš, že to není o tom být umělcem, ale o tom, být člověkem s určitými návyky a vzorci. Je to i o tom, jak umíš být úspěšná jako člověk. A to vůbec nesouvisí s tím, co děláš.

VB: Děkuju za tuto krásnou inspirativní myšlenku. Ta má sílu. Zmínil jsi Mentální jazyky a poznávání sám sebe. Jaký k tomu máš vztah?

DN: Mentální jazyky je můj hlavní životní směr, nejvíc mě vyjadřuje. Je to téma seberozvoje. Ve svém životě jsem se potkal s hodně věcma, které mě posunuly. Během puberty to bylo bojové umění, Kung- fu. Díky němu jsem nabyl sebevědomí. Proměnil jsem se za pět let z ustrašené trasořitky na sebevědomého člověka. Začalo to tedy bojovým uměním. A potom přirozeně přes okruh lidí, se kterými jsem se stýkal, jsem se dostal na různé seberozvojové metody. Začal jsem se jim věnovat. Nyní je to můj hlavní motor. Tím, čím se nejvíc bavím je mi vlastní seberozvoj. Prostě vědět, jak uchopit sebe a skrz to se rozvinout. Ať je to lepší, silnější, úspěšnější a nádhernější. Jako kdyby člověk brousil diamant sebe. Tak to je moje největší podstata, tahle činnost. Vyzkoušel jsem hodně věcí, hodně systémů. Některým věcem jsem celý život odporoval, nějakým škatulkám, třeba povrchnímu konceptu zmanení. Že mi lidi říkaj, ty jsi tohle znamení, to znamená to to to a já vždy ostře oponoval, ne sakra! Vůbec, že jsem blíženec přece neznamená, že jsem přelétavej a nestálej ve vztazích. To vůbec není pravda, vždyť já jsem byl vždy věrný! To je má zásada! Úplně jsem musel proti tomu brojit. Jako Don Quijot s větrnými mlýny.

VB: Ty mě bavíš. ☺

DN: Potom jsem  přes přátele začal s Duškem. Hlavně Čtyři dohody. To jsem sjížděl furt. Jednu dobu jsem to pouštěl dva měsíce pořád dokola, vždy když jsem vařil nebo pracoval na počítači. V té době, když mi bylo tak 20 let, jsem se pořádně obul do podnikání v GreenWays. Trávil jsem čas ve skupině lidí, kteří byli spjatí vlastním seberozvojem. Tam se to neustále jelo. Jak si plnit sny, jak být úspěšný, jak se rozvíjet jako člověk, jak správně komunikovat, jak se správně prezentovat, jak to dělat čistě, jak to dělat pokorně atd. atd. Ohromné nároky na osobnost. Dělal jsem greenways intenzivně rok nebo dva, takže na mě bylo kladeno hodně nároků, o to víc přes můj věk. Srovnával jsem se s lidmi všech věkových skupin. Poznával jsem zelenáče, ale i prací otřelé veterány, kteří měli velkou firmu. Byl jsem v kontaktu s velmi silnými a inspirujícími lidmi, kteří na sobě pracují. A to člověka hodně změní. Hodně mu to ukáže.      
      Potom jsem se setkal se Saškou a s Mentálními jazyky a zjistil jsem, že je geniální poznat sám sebe a svoji přirozenost. A nikoli tím způsobem “ty jsi ta škatulka, tak tě zavřu do toho šuplíku!” novým přínosným postojem: „Á, podívejme, tady máme ten šuplík.“ Teď ho otevřeš: „ A copak to tady máme a copak se s tím dá dělat?“ Úplně jiný přístup než většina lid razí v rámci různých systémů, astrologií... Stejně jakoby si člověk řekl: „Jsem tenhle strom. Jakou potřebuju půdu abych dobře rostl? Kolik potřebuju světla, abych byl zdravý a bylo by mi dobře? Úplně stejně se můžeme naučit, jak přistupovat sami k sobě, jako bychom byli ta rostlina s vědomím vlastní znalosti a svých potřeb. Můžeme se tak zasadit na tom správném místě. Když se díky Mentálním jazykům známe, umíme si zvolit prostředí s takovým sluncem a vláhou, kolik jen potřebuje. Potom přirozeně rosteme a daří se nám.
Ale lidi se toho bojí. Bojí se znát sami sebe, protože by si museli připustit, že jsou zasazeni na špatném místě. Museli by si přiznat, že se tam sami zasadili a že se teď nejspíše budou muset přesadit. A to je velmi nepohodlný proces…  Je tak pro ně lehčí říct: “ne ne já nechci vědět jaká jsem rostlina, protože mě by to zaškatulkovalo a to já nechci. Radši nebudu vědět, co jsem za rostlinu.”  Ale potom se stává to, že se se sebou potýkají a chřadnou a neví proč. Neví, že jsou špatně hnojení, nebo že se přelili vodou a teď hnijou. Nebo na ně naopak praží slunko a oni milují stín. Někdo je kaktus a neřeší nic. Jenže třeba je osinou v zadku. Vůbec to netuší, ale všechny bodá. A tak… Je dobré se poznat.
         V současné době metod využívám hodně, ale nejvíc fičím na Mentálních jazycích, Čtyřech dohodách a dalších. Co to nejvíc sdružuje, je vědomý přístup - dělat věci vědomě a uvědomovat si v procesu konání sebe i druhé. A především! Uvědomovat si plnou zodpovědnost úplně za všechno, co je ve tvém životě. Úplně všechno. Může to být to, že tady piješ dobrý čaj. Může to být, že si vedle tebe v tramvaji sedne člověk a smrdí. Může to být nějaká rodinná nehoda. Anebo to, že máš dobrou práci, žiješ šťastný život. Za úplně všecko je člověk zodpovědný. To je můj pohled mé úrovně. Nemusíte mu věřit. Hodně lidí věří na model vrah – oběť. Oni říkají vrah je špatný a oběť je dobrá, ona za to nemůže. Ale proto, aby se ti dva, oběť s vrahem potkali musí být stejně nalazeni. Musí si dát vibrační randezvous. Musí to oba dva dovolit, aby se mohli potkat.
         Nejvíc teď miluji vědomé tvoření své reality. Že sám tvořím to, co chci mít v životě. Radost a mé sny. A to mi dává největší motor. Zároveň vnímám plnou odpovědnost za to, co se mi děje, že si za to můžu sám. Včetně všeho nepříjemného a negativního. Což je někdy drsné. Dost drsné. Ale zároveň to dává člověku moc nad svým životem.

VB: Nemáš tendenci se za to bičovat kolikrát, když víš tady tohle?

DN: Vůbec. To protože se mám hodně rád a zároveň jsem hodně sebevědomý. Ono se spíš děje to, že mě bičují druzí nebo že mi ten můj kohoutek zkrouhávají.. Já si řeknu ok, pohoda. Ale potom se stává, že pro spoustu lidí, kteří tak vnitřně silní nejsou, jsem příliš velké sousto. Říkají si:“ To je drzoun, ten dělá to a to. Myslí jenom na sebe“  a už je vlastně nenapadne, že bych přijmul jejich názor nebo kritiku a na základě toho se rád ponaučil a šel dál.

VB: Protože tě vnímají jako ohrožujícího.

DN: Jo. Protože mojí energie je hodně, je silná. Takže se teď věnuji tomu, jak svoji energii šlechtit a zjemňovat a učím se dávat lidem prostor.

VB: Věříš v to, že tady máme nějaké poslání? Přišel jsi už na to svoje?

DN: Poslání. V tomhle bych věřil spíš něčemu univerzálnímu. Věřím, že jsme si sem přišli zažít nějakou zkušenost, ale posláním bych to nenazýval. Líbí se mi ten pohled, že jsme se sem přišli něco naučit, což vysvětluje, proč každý člověk má jiný život. Někdo má problém s tím a někdo vůbec. Takže když se člověk naučí vidět životní souvislosti různých lidí a ty jejich zcela unikátní životní příběhy a konstelace proč jsou tam, kde jsou, tak vlastně pochopí, že to má smysl konkrétního rozvoje. Z úrovně tohoto pohledu pak zmizí lítost a snaha druhým pomoci, neboť přichází přirozený respekt k jejich životní cestě. A to je velmi těžké. Učil jsem se několik let tomu, abych se naučil pocitem, nikoli rozumem, ale pocitem respektovat životní cestu mého otce, kterou si sám dělá velmi těžkou.

VB: Hodně jsi tady zmínil, co bylo pro tebe inspirací. Čím myslíš, že ty inspiruješ lidi, když chtějí být inspirováni.

DN: Já myslím, že asi nejvíc inspiruju lidi tím, kým jsem nebo tím, co žiju. Že rád lidem ukazuju, že to jde. Že si můžou tvořit to, co chtějí. Inspiruji i tím, že si hraju na nástroje, tvořím hudbu a na lidi ten živý proces působí očistně, sám o sobě. A to, že nad tím nemusím přemýšlet, tím jsem vždycky překvapený. Teď jsem dělal první didgeridoo setkání v Brně, to tady snad nikdy nebylo. Do dobrovolnického centra Lužánky přišlo přes 10 lidí, skoro plno. A tak jsme jenom hráli. A já jsem si řekl, dám těm lidem úplně všechno co vím. Žádné tajení, úplně všechno jim dám. Je jedno, jestli se to naučí. Nebudu hledět ani na to, jestli někoho z nich přehltím nebo se to nenaučí. Všechno jim dám. A bylo to úžasné. Setkání skončilo co by dup, tak rychle to všem uteklo, a v krásně veselé atmosféře. A jeden z účastníků, Martin, mi děkoval, jak je za to rád, že ho to úplně inspirovalo, že se dozvěděl spoustu nových věcí. A přímo na místě se tam naučil jednu techniku. Docela těžkou. Flétnovou techniku hry na didgeridoo. A to je panečku, pokročilá technika, kterou ještě před pár lety u nás nikdo neovládal. A Martin, že mu to doma vůbec nešlo. A najednou to umí. Já sám jsem se to učil dva měsíce sám a pak jsem to rozlousknul během jednoho večera s kamarádem. Měl jsem z Martina takovou radost. A i z toho, že tam bylo takové podporující podhoubí. Takže skrz tu hudbu inspirace a účinek přichází přirozeně a to je moc pěkné, že to funguje a to mi i ukazuje , že jsem na správném místě.

VB: Záleží ti na tom přinášet něco nového lidem?

DN: To jo no. To je taky ta moje podstata... To je to, co jsem se taky naučil - že přinášet něco nového je jeden z mých smyslů života. Jenom to dělám takovou formou, že to není vidět.

VB:To nádherně ladí s tím, co jsi řekl: „Já inspiruji svou vlastní osobou.“

DN: Jo. To znamená, že často lidi rozhodím nebo úplně naštvu. Nějak je vyvedu z rovnováhy, vyvedu je z míry sám sebou. Ale často se mi stává, že je to taková rebelská metoda, že jim natrknu jejich slabé místo. Oni si nad tím pak doma někde přemýšlí, sami si to zhodnotí. To už je jejich zodpovědnost. Ale často se mi stává, že lidem svým chováním něco otevřu a donutím je se nad tím zamýšlet. Jsou lidi, kteří jsou schopni s tím pracovat, ale jsou i lidi, kteří se tím ani nechtějí zabývat  nebo mě nějak odsoudí a jdou dál. Pochopil jsem, že i to je má součást. Že nejsem člověk, který je se všema zadobře, ale právě naopak. Že jsem spíš ten typ silné osobnosti, která se hodně projevuje a vymezuje. Takže to mám tak, že lidi, kteří mě poznají, si vytvoří buď blízkost nebo odstup. Ke mně se hodí spíš to přirovnání, že v rámci úspěchu člověk ví, na čem je. Že buď ho lidi milují, mají rádi nebo ho nemusí.Takže já to mám přesně takhle. Přirozená segmentace. Hodně jsem se s tím potýkal v minulosti. Protože já nechci nikomu způsobovat nějaké nepříjemnosti nebo nechci, aby se lidi vedle mě cítili špatně. Tím, jak se učím svou sílu šlechtit, komunikaci uhlazovat, tak se to lepší. Nemám teď pocit, že bych měl nějaké nepřátelé nebo něco takového. To ne. Vím o pár lidech, kteří mě nemusí, ale já si říkám, že je to v pohodě. To má asi skoro každý člověk.

VB: Když jsme u té inspirace jedním a druhým. Jak si připravuješ a jak se chystáš na Umělecký koloniál, na ten večer. Protože to bude o tobě. Ještě jsi neřekl, kolik tam budeš mít minut. Řekni, co si tam chceš dát. Přemýšlel jsi nad tím? Bude to překvápko?

DN: No mně se ohromě líbilo to, když jsi řekla, že to bude jenom o těch umělcích. Protože já jsem specialista v tom, že se rád vyžívám v sobě. Že rád druhým lidem dávám sebe, že toho sebevědomí mám hodně. Že si to užiju, že po dlouhé době budu v nějaké rovině, kdy se můžu projevit. Že většinou se musím přizpůsobovat, ale tam budu sám za sebe, na což se ohromě těším a úplně přesně, co tam budu dělat, tak to nevím. Ale rozhodně vím, že si tam chci hrát, že si tam chci smyčkovat. To znamená tvořit hudbu přímo na místě, živě. Takovej hudební koktejl z živě nahraných stop. Takou koláž hudební. Takovou i lehce do tanečna. Pokud to půjde tak tam chci vzít i více nástrojů. Jakože kytaru, didgeridoo, pak další takové ty moje malé: kalimba, xylofon, perkuse a tak. Určitě to bude akční a pestré.

VB: Na to se hodně těším. Dalí, moc Ti děkuju za všechny myšlenky, který jsi tady říkal. Mě samotnou hodně z nich oslovilo a budu si nad nima přemýšlet, protože to mám podobně, ale mám je ještě třeba z malinko pohnuté perspektivy. A tys mi tu perspektivu dokreslil ještě z jiné strany. Já se úplně těším až to uveřejníme. Fakt děkuju. Super.

5 KROKŮ ÚSPĚŠNÉHO BUSKERA!


1. Umění zaujmout
Nejlepší buskeři na ulici jsou mistři v umění zaujmout. Dokonalým způsobem na sebe upoutávají pozornost. Příkladem budiž dva sobě si podobní borci -En.dru a Dub FX. Oba dva jsou na ulici maximálně úspěšní a to s "pouhým" mikrofonem a loop stationem (smyčkovačem). Vysvětlují publiku, co právě na smyčkovači dělají, moderují tak sami sebe a publikum ví, že se veškerá muzika odehrává naživo tady a teď. Jsou v přímém kontaktu s diváky, nestojí jako nějaká anonymní socha, která si za pár korun odehraje to svoje. Zaujmou tak nejen svou hudební produkcí, ale také svou jedinečnou osobností. 


Dub FX - Love Someone - odkaz na youtube

Každý může mít své vlastní způsoby.. Jste šoumen či borec, který zpracovává davy svým humorem? Děláte vizuální show? Malujete nádherné obrazy? Tančíte nebo žonglujete? Možností je nekonečně mnoho. Ať už je váš způsob a projev jakýkoliv, najděte ho a rozvíjejte. Buďte v kontaktu s publikem. Mluvte s nimi, jako by tam přišli jen kvůli vám. Věnujte se jim, i když jen procházejí. Lidi nezajímá pouze to, co děláte, ale kdo jste. Zaujměte je svou jedinečnou osobností.


2. Čitelnost & Dynamika
Čitelnost je pro mě zakladní pilíř buskingu. Ulice není galerie, kde si vás lidé budou dlouze prohlížet. Lidé nejdou přímo za vámi, často se stydí zastavit, takže máte jen pár sekund, aby se z kolemjdoucího stal "kemnějdoucí". Buďte čitelní už z dálky. Mějte transparent či banner, své jméno či logo, specifické oblečení, cokoliv, co už z dálky prezentuje vás a vaši produkci. Jednoduše buďte čitelní v tom, kdo jste a co divákům ze sebe nabízíte. 

Buskujte dynamicky. Nesmíte působit jako flašinet, který jen čeká na almužnu a hraje nenápadně, aby někoho neobtěžoval. Většinu publika zaujmete svou suverenitou a odvahou se ukázat. Když se stydíte a hrajete unyle a nenápadně, lidi kolem vás opravdu jen projdou nebo dají minci ze soucitu. Pokud toto nechcete, hrajte dynamicky. Metoda je jednoduchá - každé místo ve městě má svou vlastní dynamiku. Rušná ulice, kde prochází stovky lidí během minuty bude vyžadovat rychlejší a hlasitější hudbu než ulice, kterou projde jen 20 lidí. Náměstí s lavičkama a kavárnama má také svou dynamiku. Musíte nejprve zjistit dynamiku místa, kde hrajete, a poté ji mírně zesílit. Všimnout si, jestli zde lidé spěchají či se zastavují. A přizpůsobit dynamiku své hry dynamice toho místa.  



3. Kvalitní aparatura a vlastní kulisy
Kvalitní hudební aparatura je další milník profesionálního buskingu. Vlastní kulisy jakbysmet. Prodáváte CD? Máte vedle sebe transparent s vaším jménem či jménem vaší skupiny? Nemáte-li CD, můžete mít vtipnou výzvu pro posluchače, aby vám dali svůj mail a vy jim pošlete hudbu. Můžete místo klobouku na peníze mít transparent s pozvánkou na svůj večerní koncert. Klobouk také může sloužit jako sbírka pro vydání vašeho CD. Anebo je vaše hraní benefiční na podporu psího útulku? Dejte to vědět pomocí kulis a nápisů. Lidi nejraději zaplatí, když vědí, co podporují. 
Jaké máte kulisy? Pokud jste malíř, je to vidět? Může vám to připadat jako klišé, ale lidé čekají, že malíř bude mít baret, paletu a bude obklopený obrazy. Dejte jim to! Buskovat totiž znamená být živou výlohou vašeho umění.



4. Správné načasovaní a lokace
Místo a čas pouliční produkce jsou prioritní. Vtip je v tom, že se podmínky pro busking neustále mění. Počasí, lidé, podniky, nálada, vlastní fyzický stav. Jde o to sladit všechno tak, aby to fungovalo. Je to tak trochu alchymie. Najděte si místo, kam se můžete vracet. Fanoušci vás podle toho hned poznají. Domluvte se s podniky, které jsou v okolí, zda jim vaše hraní vyhovuje a v jakém čase potřebují mít klid. Je rozdíl hrát před bankou, Albertem nebo kavárnou, které svou produkcí můžete také dělat reklamu. Základ je se domluvit, abyste se cítili, že zde smíte být. Abyste byli v klidu, že vás za 5 minut nikdo nevyhodí. Také si najděte místo, kde jste dobře vidět a slyšet z dálky. Na náměstí splynete s davem snadněji než v úzké uličce. V uličce zase lidé procházejí rychleji než na náměstí, kde jsou lavičky. Musíte si ujasnit, kde vás bude lépe vidět a slyšet. Najděte si místo, kde se cítíte bezpečně. Publikum by mělo procházet opravdu jedině před vámi, nikoli za vašimi zády. A klobouk s mincemi si dejte blíž k sobě, tak ať na něj periferně pořád vidíte a nemusíte být ve stresu z krádeže. Je rozdíl hrát v podchodu vlakového nádraží, kde panuje spěch a shon, nebo v uličce plné kaváren a obchůdků, kde se lidé zastavují a mají čas.

V Brně hraji pravidelně už několik měsíců přímo na náměstí a lidé si mě díky tomu pamatují. Hraji vždy v pozdní večer, většinou od osmi do desíti. Našel jsem místo, kde nikoho neruším a kde ani já rušen nejsem. Takových míst je poskrovnu, takže si toho velmi vážím. 




5. Druh kolemjdoucích
Pro koho hrajete? Pro bankéře, právníky, turisty, studenty či kolem vás pobíhají děti nebo vás ruší opilci? Najděte si místo, kde publikum z 90% odpovídá vašim představám a druhu vaší performance. Hrajte pro lidi, pro které hrát chcete. A nenechte se vyrušovat těmi, které zaujmout nepotřebujete.
Dav lidí někdy neznamená nic. Zamyslete se nad tím, nakolik jsou vás chodci schopni vnímat. Dokážete zaujmout kohokoli z nich, tím, co děláte? Jaká je jejich nálada? Na co jsou naladěni? Tyto otázky vám pomůžou najít nejlepší čas, místo a aranžmá vaší produkce.

Ono je to vlastně jednoduché. Stačí být v tu nejvhodnější dobu na tom správném místě. Sladit se s prostorem a časem.

Jak si vybírám nejlepší místo ke hraní na ulici?


Přicházím na své oblíbené místo v Ostravě. Skvělá akustika a parádní koncentrace lidí. Dvacet minut troubím naproti bance. Zavolají na mě strážníky?

Když volím správné místo ke hraní na ulici, spoléhám se na svou intuici. Feng-shuei, proud lidí a akustika, to je jeden z mála faktorů, na které spoléhám. Koukám se po podnicích, které nebudu rušit... a které také nebudou rušit mě. Místo na rohu, mám-li krytá záda, je ideální. Ne nadarmo si je volí zástupkyně nejstarší profese i znalí majitelé obchodů.
Sleduji proud lidí. Nespěchají? Kvantita leckdy neznamená kvalitu. V Brně se mi nejlépe hraje pozdě večer, v Ostravě spíše odpoledne. A zrovna teď jsem ve správný čas na správném místě, den před festivalem Colours of Ostrava. Ideální.

Volá mi kamarád. Zvedám telefon. "Dalibore, nechceš přijít hrát za mnou na Karolinu?" Dlouze přemýšlím, zda má cenu se přesouvat a hrát před obchodním centrem. Nakonec mi odpovídá kolemjdoucí pár, který se z toho místa právě vrátil: "Je tam spousta stánků a hudby, hluk a davy lidí. Vy tady jdete krásně slyšet, už z dálky." Bod pro toto místo, odpovídám si. Zůstávám.

Dvacet minut jsem s pocitem opatrné nejistoty troubil do didgeridoo, které dunělo půlkou ostravského centra. A banka? Chachá. Zavřela si dveře.

Rozbalil jsem si tedy zbytek aparatury. Kombo, stojan a iPad. A jedem! Začal jsem tvořit smyčky, loopoval a nahrával jsem svůj hlas, k tomu xylofonek, beatbox. Plochy jsem plnil hutným zvukem mé obří "fajfky" a zpěvem mých nových textů. Zcela jsem se do hudby ponořil a kolemjdoucí jsem vnímal jenom ve chvíli, když mi vhodili do truhličky několik mincí. Poděkoval jsem jim nahranou smyčkou "díky díky vám", která se nadesetkrát otočila a zrytmizovala mi mou hudbu. Děti se smály. Po hodině jsem se probral ze série mých loopovaných skladeb a koukám, truhlička plná. Prodal jsem dokonce i dvě CD. Právě jsem zažil nejúspěšnější busking.


Plný nadšení jsem se další den vydal na stejné místo. Přes čtvrt hodiny mi trvalo, než jsem si připravil mou mini stage. Mikrofony, stojan, ozvučení... Jupí, už to mám! Tak jedem! Sotva začnu a decentně zatroubím do mé australské klády, přijde na mě paní z drogerie, ať jdu jinam. Ach jo, není každý den posvícení....

Lítost v Litomyšli, Zábor na Tábor a Písek? Plný notýsek!

V Litomyšli se losuje Černý Petr, Tábor se brání nájezdům hudebních křižáků. Jediný Písek vám zaplní notýsek pozitivními ohlasy.



Litomyšl
“Litomyšláci” jsou držgrešle.” Touto větou uzavřel kamarád prohlídku krásného východočeského města. Já jsem se však jeho slov nezaleknul. Vybalil jsem na ulici své foukátka. Ať jsem však hrál jakkoli, nikdo z Litomyšláků si mě nevšímal. Výsledek mé sólové hry po 40 minutách - nula. Karta se však obrátila o pár měsíců později, kdy jsme litomyšelské ulice zaplnili intenzivnější hudbou jako trio Zenového čaje. Najednou se hrálo příjemně, lidé byli všímaví a krásná letní atmosféra nám napomohla k získání si nových fanoušků. I přes malý výdělek jsme byli nadšení. Večer jsme potkali naše přátele z klezmerské skupiny, kteří hráli přímo na náměstí a sklidili královský úspěch, a odnesli si futrál plný zlaťáků. Následující den jsme však osobně poznali Černého Petra Litomyšle. Naše hraní přerušili policisté. Jeden z nich byl velmi nepříjemný a tvrdě vyžadoval povolení. Policisté si opsali naše občanské průkazy, pohrozili nám a vykázali nás z ulice. Naštěstí nic víc. Měli jsme pocit, že jsme jakžtakž dobře dopadli. Litomyšl tak má za zdejší strážníky černý puntík.



Tábor
Bylo léto 2012. Didgeridoo se saxofónem přijeli vlakem do Tábora a chtěli rozeznít jeho krásné historické ulice. A náramně se jim to povedlo. Téměř každá ruka kolemjdoucího vhodila do futrálu korunu či dvě. Několik mincí dokonce do futrálu padaly i z prvního patra, přímo pod okny, kde dva nástroje zněly. A tahle zábavná krása trvala asi hodinu a půl. Pak se však dřevěný i zlatý dech zatajil. Kroky černých policejních bot přerušily muziku. Důraz na zákon, prověřování, zda vlastníci dřevěného a zlatého dechu daní peníze z hraní. Čísla občanek byly přepsány na policejní bloček. Zábor na Tábor. Po pěti minutách formálních výčitek konečně nastalo vydechnutí. Futrál byl zaklapnut. Zenový čaj krátce zhořknul, ale jeho nové lístky nabyly svěží chuť. Cvaknuty průvodčím, těšili se na novou hudební degustaci. Na Písek.




Písek
Světlý bod hraní na ulici. Pouličně jsem Písek objevil náhodou, když jsem v létě projížděl stopem Českou zemi. Po krátkém hraní na mostě, jsem byl příjemně překvapen. Srdečné reakce, nádherná atmosféra. Trocha zlaťáků v cestovatelském klobouku. O půlroku později, Leden. Mrzne až nejeden futrál na ledu praští. Na nejstarším mostě v ČR hrají dva Zenoví blázni. Jeden sedí opřený o zídku a svižnými prsty bubnuje na darbuku, druhý nafouklými vaky rozeznívá dvoumetrovou větev. Je zimní večer, tma a nasvícené sochy andělů a světců poslouchají, co ještě neslyšely. Řeka se tetelí zlatem, které uronili lampy. Nádherná scenérie. Kruhové pozemní osvětlení zvýrazňuje kouř z páry, který uniká z konce hudební větve… 30 minut z mého nejatmosféričtějšího hudebního zážitku z hraní na ulici. Pocit naplnění. I přes liduprázdné zimní ulice se ve futrálu objevilo několik mincí…

A víte také, čeho byl jednou písecký most svědkem? Dva muzikanti vesele hráli, kytara a flétna zněla. Na most se vpotácel notně připitý, ale sympatický muž. Dopotácel se k pouliční dvojci, a rozhodl se kluky odměnit. Možná už si ani nepamatuje, že jim do klobouku vysypal celý obsah své peněženky.

5 NEJ míst Moravy pro Hraní na ulici

Zajímá Vás v kterých místech Moravy se nejlépe hraje na ulici? Už jste slyšeli o Rožnově pod Radhoštěm? Frýdku-Místku? A víte, že se dá buskovat i na nejvyšší hoře Beskyd, Lysé hoře?

Brno
Studenstké město s otevřeným srdcem. Brno je k hraní na ulici velmi přívětivé a dle mého je to nejlepší město pro získávání kontaktů přímo z ulice. Policisté jsou hodní, radnice hraní podporuje. Buskovat se dá kdykoli po celý týden, i včetně víkendu. Za Brno jsem ohromně vděčný, hraji zde už přes 4 roky.
Brno však má své mouchy - některé obchody přes den pouští hlasitou hudbu, nejlepší fleky jsou někdy zabrané jinými muzikanty, a když už se konečně někam postavíte, zjistíte, že to někoho ruší. Já tak nejvíce muzicíruji pozdě večer, na hranici zákona, kdy je v ulicích klid a uspěchané tempo bílého dne je nahrazeno uvolněnou večerní atmosférou.
Jaké místa k hraní doporučuji? Česká, Náměstí Svobody, Masarykova. A pokud čekáte na vlak a nemáte co dělat, zamiřte buskovat do podchodu pod hlavním nádražím. Je tam nejvyšší koncentrace chodců v Brně. Pokud si však potrpíte na krásu, zamiřte na roh minoritská-jánská. Ovšem jen v případě, že v tamním kostele není bohoslužba, což zjistíte nasloucháním u kostelní brány.


Ostrava
“Region razovity” zná velmi málo kvalitních hudebníků. Na ulici spíše potkáte “pouliční somráky” - osoby, u kterých se divíte, že hrají už několik let, a stále nic neumí. Můj kamarád na adresu jednoho z nejznámějších somráků s harmonikou poznamenal: “Jemu lidi platí za to, aby přestal hrát.”
Pokud tedy Ostravě ukážete, že ulice může být prostorem profesionálních muzikantů, setkáte se s příjemně překvapenými tvářemi kolemjdoucích. Mnozí z nich se s Vámi dají do řeči. Ostrava odměňuje kvalitní hudbu štědře. Se strážníky nebyl nikdy žádný problém, za dva roky, kdy jsem v Ostravě hrával, na mě přišli jen jednou s tím, že je někdo zavolal. Když jsem se byl letos v březnu ptát na stanici, jak je to s hraním na ulici, bylo mi řečeno, že pokud nebudu mít žádný transparent, můžu klidně hrát a předávat hudbou radost.
Rada pro Buskera? V Ostravě zvolte správný čas. Po šesté, někdy i páté hodině večerní se město pomalu vylidňuje. O víkendech a svátcích je v ulicích pusto a prázdno. Raději volte dopoledne a pozdní odpoledne.
A kde hrát? Mé nejoblíbější místo je roh Puchmajerova - Zámecká. Kupodivu většina hudebníků hraje přímo na náměstí, což je také dobrá varianta, ale musíte si dát pozor, abyste svou hudbou neobtěžovali obchodní dům. Pak na vás totiž přijde velký zlý pán z ochranky… A pokud máte rádi underground, doporučuji Frýdlanské mosty (zastávka Náměstí republiky)
A pokud vás při buskingu potká jeden ze somráků, nedivte se, že vás automaticky začne brát jako sobě vlastní, a z dobré vůle Vám nabídne nocleh ve své rozpadlé chatrči.


Rožnov pod Radhoštěm
Nádherné valašské město, které pouliční hudbu vítá. Busking je zde absolutní raritou, které si však přátelští rožnováci cení. V Rožnově jsem hrál několikrát, vždy přímo na náměstí. V zimě i v létě, pokaždé to bylo parádní. Rožnováci mi věnovali milé úsměvy, upřímný zájem a pár hodnotných mincí k tomu.


Frýdek-Místek
Místek se nachází na rozhraní Rožnova a Ostravy - jak geograficky, tak pouličně. Pro busking je zde ideální podloubí Místeckého náměstí, nejlépe v místě, kde se protíná s průchodem, který nabízí skvělou akustiku. Mějte na paměti, že místečáci nejsou na busking zvyklí - někteří se s Vámi dají do řeči, někteří na vás budou nevěřícně koulit oči. Většina vás však podpoří, jak slovem, tak mincí.
Doteď vzpomínám na to, jak jsem v Místku hrál uprostřed tuhé zimy. Bylo -10°C a já měl 30 minut času. Zachumlané místečáky má hudba šokovala. Za dvacet minut jsem si vydělal na oběd a lístek do Ostravy. A co mě potěšilo nejvíc? Ze zdravé výživy vyběhla prodavačka, mladá slečna v tričku. V té zimě přiběhla, ocenila můj odvážný počin dvacetikorunou, a pelášila zase zpátky do tepla. Dokážete si asi představit, jak moc to bylo milé.


Lysá Hora
Velmi netradiční lokace pro “hraní na ulici”. Buskingem na nejvyšší beskydské hoře jsem uzavřel rok 2012. Byl konec prosince - sněhu všude plno, stromy obalené ledem. S kamarády jsme se vyšplhali na vrchol a já vybalil svou píšťalu. Krátký busking mezi metrovými závěji. Mrznoucí ruka mi dovolila 15minutovou hru. Během této čtvrthodinky mě minuly desítky turistů, jedna větší skupinka lidí mě poslouchala. Ke konci mého hraní jeden z mužů ze skupinky přišel, a do zasněženého klobouku mi hodil obrovskou hrst drobných mincí, které vybral od všech svých přátel...